تصفیه آب دریا

سیستم های پیش تصفیه در آب شیرین کن های دریایی
امروزه استفاده از سیستم‌های آب شیرین کن به راهکاری بسیار مطلوب و به صرفه جهت رفع مشکل کم آبی به ویژه در مناطق خشک و ساحلی تبدیل شده است. هسته روش‌های نمک‌زدایی از آب دریا مبتنی بر تکنولوژی ممبران اسمز معکوس است.
بسیاری از ما می‌دانیم که فیلترهای ممبران اسمز معکوس به تنهایی قادر به حذف بیش از ۹۹ درصد املاح و ناخالصی های آب هستند. از این رو شاید برای شما نیز این سوال به وجود آمده باشد که دیگر چه نیازی به مراحل تصفیه بیشتر پیش از رسیدن آب دریا به این فیلترها می باشد؟
دلیل نیاز به پیش تصفیه در آب شیرین کن ها
ممبران اسمز معکوس به تنهایی قادر به تامین آب شرب جهت مصرف نبوده و راندمان بالای سیستم آب شیرین کن را نیز تضمین نمی‌نماید. سیستم پیش تصفیه آب شیرین کن تمامی مراحلی را شامل می‌شود که پیش از رسیدن آب به ممبران اسمز معکوس به کار رفته است. این مراحل عمر مفید دستگاه آب شیرین کن را افزایش داده و همچنین نیاز به شستشوی شیمیایی ممبران‌ها و حتی دفعات تعویض ممبران را کاهش می‌دهد. به همین علت به صورت مستقیم بر عملکرد یک سیستم آب شیرین کن تاثیر می‌گذارد.
دلیل اصلی نیاز به مراحل پیش تصفیه، به خصوص در سیستم‌های آب شیرین کن دریایی، آسیب پذیر بودن فیلترهای ممبران اسمز معکوس از جنس کامپوزیت لایه نازک (TFC) در برابر بسیاری از آلودگی‌ها که در آب دریا حضور دارد، مانند مواد معلق و محلول است.

یکی از متداول ترین و تخصصی ترین روش های شیرین سازی آب دریا، استفاده از روش اسمز معکوس می باشد که در این زمینه بهترین بازدهی و کاربرد را دارد و برای تامین نیاز جهت استفاده آب آشمیدنی، کارخانجات یخ سازی، لنج ها و کشتی ها، سکو های نفتی، کارخانجات صنایع غذایی، تولید آب شرب نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.