الترافیلتراسیون (UF):

اولترافیلتراسیون در اصل فیلتراسیون با فشار پایین است بنابراین انرژی مصرفی آنها کم است. سیستم های UF عمدتا برای تصفیه آب آشامیدنی و یا پیش تصفیه قبل از اسمز معکوس به منظور حذف کدورت، جامدات معلق، ویروس، رنگ و برخی مواد آلی به کار برده می شود. مخصوصا در مواردی که کدورت وSDI آب زیاد و به صورت ذرات کلوئیدی است و صرفا با فیلتر شنی و فیلتر میکرونی به تنهایی ، قابل حذف نمی باشد و از طرفی برای بالا بردن عمر ممبران ها در سیستم های RO استفاده می گردد.
اولترافيلتراسيون تكنولوژي جداسازي توسط غشاء(0.03 -0.1 میکرون) است كه بر مبناي غشاء نيمه تراوا جهت جداسازي محلول هاي حاوي تركيبات مفيد و غير مفيد به كار برده مي شود. اختلاف فشار، نيروي محرك جريان، جهت عبور از ميان غشا مي باشد. ساختار نامتقارن غشاء های UF باعث جدا شدن ذرات بزرگتر از وزن مولكولي ممبران و باقي ماندن آنها در سطح ممبران مي‌شود در حاليكه ذرات كوچكتر از ميان ساختار ممبران عبور مي‌كنند. فيلتراسيون، پالايش، جداسازي و تغليظ محلول زماني كه غلظت مواد باقيمانده بر سطح ممبران افزايش پيدا مي‌كند به پايان مي‌رسد. و نیاز به شستشوی معکوس دارد.
ممبران‌هاي (PVDF و سرامیکی) UF جهت جداسازي، فيلتراسيون و تغليظ مواد مي‌باشند. قطر داخلي بافت‌ها تقريباً 0.8-0.7 mm و قطر خارجي آن ها 1.3-1.1 mm است. ميزان وزن جداكننده مولكولي از 100000-1000 dalton و بافت هاي ممبران پوشيده شده توسط پوشش رزيني اپوكسي (pack ) می باشد. در اين روش كلوئيدها، پروتئين‌ها، مواد ميكروبي بيماري‌زا و مولكول‌هاي آلي بزرگ جداسازي مي شوند. همچنين از اين فرآيند در عمليات تصفيه، تغليظ و تفكيك مي توان استفاده كرد .

کاربردها:
زلال سازی و حذف کدورت آب های سطحی
حذف رنگ از آب آشاميدني
تهيه آب آشاميدني با كيفيت مناسب
تصفیه پساب‌هاي صنعتي و کشاورزی
حذف آلاینده های آلی از آب
گند زدايي آب‌هاي سطحي و زيرزميني
پیش ‌تصفيه سیستم اسمز معکوس
تهيه آب مورد نياز جهت صنايع توليد نوشيدني‌ها، داروسازي‌ها، صنايع لبني، بيوتكنولوژي و نيمه رساناها

مزایا:
سرعت جریان بالاتر (flux) و مقاومت بهتر در برابر آلودگی
تراکم بالا و انعطاف پذیری خوب
تحمل خوب شرایط اسیدی ،گرمایی و قلیایی(ممبران های سرامیکی)
ریزتر بودن میانگین قطر منافذ نسبت به ممبران های معمولی
دقت بالاتر در جداسازی
مقاومت بهتر در مقابل باکتری ها
نگهداری در شرایط خشک
مقاوم در برابر عوامل اکسید کننده
کاربرد وسیع در صنعت