میکروفیلتراسیون (MF):

میکروفیلتراسیون یکی از فرآیندهای مهم غشایی می‌باشد که نیروی محرکه آن اختلاف فشار است. اندازه حفرات غشاء به طوری ساخته شده که میکروارگانیزم ها نمی توانند از آن عبور کنند. این فرآیند برای جداسازی مواد کلوئیدی می باشد که از مکانیسم غربالی برای حذف ذرات بزرگتر از اندازه قطر حفرات استفاده می کند. در این فرایند از پلیمر های طبیعی و سنتزی مانند نیترات یا استات سلولز، پلی آمید ها و پلی سولفون ها استفاده می شود. علاوه بر آن مواد معدنی مانند اكسیدهای فلزی، شیشه و كربن با پوشش زیركونیا نیز برای تولید این غشاها به كار می روند.
اساس کار پکیج های میکرو فیلتراسیون ، کارتریج فیلتر ها می باشند . از ویژگی های کارتریج فیلترها (Cartridge Filters) یا فیلتر میکرونی وجود محفظه ای استوانه ای برای قرار گرفتن فیلترها به نام هوزینگ (Housing) می باشد .
اجزای فیلتر که قابل تعویض هستند کارتریج نامیده می شود . معمولاً با ایجاد فشار ، مایع از فیلتر عبور می کند و ذرات معلق آن روی سطح فیلتر نشسته و آب فیلترشده عبور می کند. زمانی که درصد مواد آلاینده کمتر از 0.01 % درصد وزنی یا کمتر از 100 ppm باشند مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلترها قادر به حذف ذرات 0.5 میلی متر تا 0.1 میکرومتر و حتی ریزتر بسته به نوع آب مورد نیاز خروجی و جنس فیلتر هستند. کارایی اسمی این سیستم ها بالا و معمولاً 80 تا 90 درصد می باشد و راندمان مطلق آنها بین 98 تا 99.99 درصد در مراجع آمده است.

کاربردها:
پیش تصفیه سیستم های اسمز معکوسRO و فاضلاب ها
جداسازي ذرات معلق / روغن از آب
فیلتراسیون آب بویلر ، برج های خنک کن
زدودن باکتري ها از آب هاي سطحی
براي فشارهاي پایین و فلاکس بالاي محصول